Stanovisko Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky k spochybňovaniu súdu a jeho sudcov
Najvyšší správny súd Slovenskej republiky má v ústavnom systéme Slovenskej republiky predovšetkým postavenie najvyššieho súdneho orgánu správneho súdnictva, rozhoduje o ústavnosti a zákonnosti komunálnych volieb a zároveň je disciplinárnym súdom pre sudcov, prokurátorov a pre príslušníkov ďalších právnických povolaní. Všetci sudcovia Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky sú legitímne ustanovení do svojich funkcií, prešli riadnym výberovým konaním a preverením ich sudcovskej spôsobilosti. Viacerí z nich popri výkone sudcovských povinností prednášajú doma i v zahraničí a reprezentujú Slovensko i na medzinárodných odborných fórach.
Za viac ako tri roky svojej existencie si Najvyšší správny súd Slovenskej republiky získal rešpekt svojou judikatórnou činnosťou v prostredí vnútroštátnych súdov, orgánov verejnej správy i v akademickom prostredí. Od vzniku Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky jeho kasačné senáty znížili zostatok nevybavených vecí na polovicu, disciplinárne senáty vybavili všetky otvorené disciplinárne kauzy prevzaté od Súdnej rady Slovenskej republiky a plynulo vybavujú nové, volebné senáty rozhodli po komunálnych voľbách v roku 2022 vo viac ako sto prípadoch volebných žalôb. V rozhodnutiach Ústavného súdu Slovenskej republiky o ústavných sťažnostiach môžeme badať veľmi pozitívnu odozvu na rozhodnutia senátov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky.
Na medzinárodnej scéne sa Najvyšší správny súd Slovenskej republiky stal členom všetkých asociácii najvyšších správnych súdov a efektívne spolupracuje so Súdnym dvorom Európskej únie pri výklade európskeho práva. O úspešnej bilaterálnej spolupráci s viacerými členskými štátmi Európskej únie svedčí aj ostatné stretnutie so zástupcami poľského a českého najvyššieho správneho súdu, ktoré zorganizoval Najvyšší správny súd Slovenskej republiky v dňoch 30. septembra až 2. októbra 2024 v Bratislave.
S radosťou môžeme konštatovať, že napriek neľahkým začiatkom je príbeh Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky úspešný, a to najmä vďaka enormnému pracovnému nasadeniu všetkých sudcov a zamestnancov Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky. Napokon, činnosť správnych súdov a Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky ocenili okrem iných aj minister spravodlivosti Slovenskej republiky a predsedníčka Súdnej rady Slovenskej republiky na nedávnom podujatí s názvom „Dni správneho súdnictva“, ktoré sa uskutočnilo v dňoch 26. septembra 2024 a 27. septembra 2024 v Omšení.
Zaiste vnímame a starostlivo vyhodnocujeme aj negatívne odozvy na činnosť Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky. Nemohli sme si nevšimnúť nedávne vyjadrenia niektorých členiek Súdnej rady Slovenskej republiky označujúce sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky pochádzajúcich z iných právnických povolaní za „ľudí z ulice“, ďalej vymyslené obvinenia výberovej komisie z „flagrantného pochybenia“ pri ostatnom výberovom konaní na miesta sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, či opakované a ničím nepodložené tvrdenia spochybňujúce hospodárenie Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky.
Zámienkou pre ostatný útok na Najvyšší správny súd Slovenskej republiky zo strany členiek Súdnej rady Slovenskej republiky Ayše Pružinec Eren (toho času jej podpredsedníčky) a Dany Jelinkovej Dudzíkovej bola úprava zamestnaneckých benefitov v kolektívnej zmluve, ktorú uzavrela Kancelária Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky s tunajšou základnou odborovou organizáciou Odborového zväzu justície v Slovenskej republike. Predmetom dohody sociálnych partnerov bolo poskytnutie pracovného voľna s náhradou mzdy zamestnancovi alebo sudcovi v deň jeho narodenín a v prvý školský deň, keď dieťa zamestnanca alebo sudcu nastupuje do prvého ročníka základnej školy, a tiež umožnenie zamestnancovi a sudcovi mať na pracovisku spoločenské zviera za stanovených podmienok.
Napriek tomu, že téma zamestnaneckých benefitov nesúvisí s kompetenciami Súdnej rady Slovenskej republiky ani s rozhodovacou činnosťou Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, sme sa od menovaných kolegýň okrem iného dozvedeli, že pretrvávajú pochybnosti o správnosti hospodárenia Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, že Najvyšší správny súd Slovenskej republiky benefitmi sudcov a zamestnancov znižuje dôveryhodnosť občana v justíciu, dokonca že prijaté benefity sú zhýralé, devastačným spôsobom dehonestujú celé súdnictvo. Kolegyne tiež spochybňujú psychickú spôsobilosť sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky tým, že pri výberovom konaní nemuseli prejsť tzv. psychotestami, a deklamujú, že v justícii nemá čo robiť sudca, ktorého psychickú pohodu na pracovisku musí zabezpečiť jeho domáci miláčik.
Sme presvedčení, že základným kameňom našej demokratickej spoločnosti sú funkčné, stabilné a rešpektované inštitúcie, vrátane najvyšších súdov i Súdnej rady Slovenskej republiky. Najvyšší správny súd Slovenskej republiky a jeho vedenie si ctí a rešpektuje Súdnu radu Slovenskej republiky ako vrcholný orgán sudcovskej legitimity. Ohradzujeme sa však proti uvedeným vyjadreniam jej členiek, ktoré vnímame ako pokus o dehonestáciu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky a spochybnenie integrity súdu a jeho sudcov. Nebránime nikomu, aby prejavil svoj názor na tému zamestnaneckých benefitov upravených v Kolektívnej zmluve medzi Kanceláriou Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky a odborovou organizáciou. Odmietame však spájanie tejto témy s dôveryhodnosťou Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky či súdnictva ako takého. Dôvera verejnosti podľa nášho názoru stojí primárne na kvalitnom a včasnom rozhodovaní a kultivovanom správaní a postojoch sudcov a súdov. Sme tej mienky, že spôsob komunikácie, ktoré zvolili členky Súdnej rady Slovenskej republiky, nepridáva na dôvere žiadnej z dotknutých inštitúcií, naopak prináša zbytočné emócie do už aj tak extrémne polarizovanej spoločnosti.
Najvyšší správny súd Slovenskej republiky dáva do pozornosti, že pokiaľ ide o hospodárenie Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky s verejnými financiami, v súčasnosti prebieha kontrola vykonávaná Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky a dňa 8. októbra 2024 by mal začať kontrolný vládny audit. Chceme preto členky Súdnej rady Slovenskej republiky i verejnosť upokojiť, že o kontrolu hospodárenia Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, vrátane dopadu zamestnaneckých benefitov na verejné financie, bude náležite postarané zo strany tých inštitúcií, ktoré to majú v kompetencii.
Najvyšší správny súd Slovenskej republiky je pripravený čeliť konštruktívnej kritike vo všetkých oblastiach svojej činnosti, nesúhlasí však s bulvarizáciou verejnej diskusie v prostredí najvyšších justičných autorít a apeluje na nastolenie kultivovanej vecnej komunikácie bez nenávisti, ktorú od nás verejnosť prirodzene očakáva.
V Bratislave dňa 7. októbra 2024.
JUDr. Pavol Naď, predseda Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
JUDr. Marián Trenčan, podpredseda Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky